Open office – jak zorganizować stanowiska pracy

Data: 2019-03-04 Kategoria: Urządzenia biurowe Komentarze: 0
Open office – jak zorganizować stanowiska pracy

Coraz większa liczba pracodawców decyduje się na  urządzenie w swoich firmach tzw. open office. Biura tego typu charakteryzują się niewielką przestrzenią, na której znajduje się szereg stanowisk do pracy biurowej. Brak prywatności, przestrzeni osobistej oraz ścian powoduje, że pracownicy open office narażeni są na hałas i brak możliwości skupienia się. Tego rodzaju przestrzeń, jeśli jest odpowiednio zaaranżowana, zgodnie z obowiązującymi zasadami BHP ma również wiele zalet. Jak zorganizować stanowiska pracy w open office?

Cechy charakterystyczne open office

Pierwsze biura typu open office powstały w Stanach Zjednoczonych. Na większej lub mniejszej przestrzeni biurka pracowników ustawione są w taki sposób, by zmieściło się ich jak najwięcej, a pracownicy mogli siedzieć naprzeciwko siebie. Taki układ biura ma zapewnić łatwiejszą i szybszą komunikację, sprawny przepływ dokumentów czy zarządzanie projektami oraz kontrolę nad pracownikami. Docelowo rozwiązanie jest tańsze dla pracodawców, bo pozwala na szybkie i proste wyposażenie biura. Ponadto uproszczona komunikacja pozwala zaoszczędzić czas i szybciej wykonywać zadania. Aby jednak open office spełniało w 100% swoje zadanie, konieczne staje się zainwestowanie w odpowiednie meble biurowe oraz wyposażenie. Ważne jest również stosowanie się do  zasad BHP w zakresie zarówno poziomu hałasu w biurze, jak i odpowiedniej dla pracownika przestrzeni.

Wady i zalety biur w stylu open office

Do największych zalet biura typu open office należy bez wątpienia możliwość bliższej współpracy z resztą zespołu, bez konieczności przemieszczania się z pokoju do pokoju. Jeśli pracownik tego rodzaju biura ma z czymś kłopot lub potrzebuje natychmiastowej konsultacji, ma kolegów i koleżanki w zasięgu wzroku. Open office to również najtańsza opcja aranżacji biura, dlatego pracodawcy bardzo chętnie z niej korzystają.

Niestety tego typu biura mają również swoje wady. Jedną z nich, najbardziej dokuczliwą, jest hałas, który uniemożliwia skupienie bardziej podatnym na harmider pracownikom. Dużo trudniej w pomieszczeniach open office o bliższe relacje z kolegami i koleżankami, gdyż w tak dużym gronie nie każdy chce mówić o swoim prywatnym życiu lub nie chce, by ewentualnym rozmowom przysłuchiwali się wszyscy. Ponadto bardzo bliski kontakt pracowników powoduje dyskomfort i wrażenie bycia obserwowanym, co z kolei wywołuje stres.

Odpowiednie wyposażenie poszczególnych stanowisk pracy może zniwelować wymienione problemy. Z tym ostatnim poradzi sobie filtr prywatyzującyBezramkowy model 3M pozwala ochronić prywatność poprzez zaciemnienie ekranu komputera po obu stronach 60-stopniowego kąta widzenia. Dodatkowo pomaga on redukować odblaski, dzięki czemu pracownik widzi na ekranie obraz o nieskazitelnej wyrazistości.


Jak zorganizować open office, by pracowało się w nim lepiej?

Każdy rodzaj przestrzeni, w tym również biurowej można zaaranżować tak, by stała się ona przyjemniejsza dla swoich użytkowników, a tym samym bardziej bezpieczna i ergonomiczna. Najważniejsze, by jakość mebli, krzeseł oraz urządzeń biurowych była na tyle dobra, by ułatwiała prace i niwelowała schorzenia, które mogą nastąpić w wyniku długiego przesiadywania przy komputerze.  

Ważne jest również dostosowanie się pracodawcy do zasad BHP. Polskie przepisy regulują postanowienia dotyczące przestrzeni jaka musi przypadać na jednego pracownika w firmie. Zgodnie z przepisami, każdy pracownik biura powinien mieć do swojej dyspozycji minimum 13 metrów sześciennych wolnej przestrzeni.

Jeśli mowa o biurze typu open office, gdzie zdecydowanie bardziej komfortowo pracują pracownicy, na każdego z nich powinno przypadać 15 metrów kwadratowych. Jeśli biurka ustawione są  układzie zaczerpniętym z call-center, na każdego musi przypaść co najmniej 8 metrów kwadratowych powierzchni. Co więcej, każdy pracownik powinien posiadać minimum 2 metry kwadratowe wolnej powierzchni podłogi, gdzie nie ma absolutnie żadnych urządzeń biurowych typu drukarka czy faks.

Producenci mebli i wyposażenia biur dostosowują swoje produkty do nowoczesnych norm wnętrz biurowych. W ich portfolio pracodawcy znajdą zintegrowane systemy stanowisk, pozwalające na wykonywanie w sposób wygodny, bez obaw o zawieruszenie się dokumentów, swojej pracy. Przykładowo mobilny stolik do komputera Standard firmy Durable posiada 3 półki, a w tym 1 wysuwaną – na klawiaturę. Dolna półka może być przeznaczona na stację dysków, drukarkę czy papier ksero.

Z kolei wielofunkcyjny stolik biurowy Durable umożliwi lepiej i wygodniej zorganizować biuro. Stolik jest otwarty z trzech stron. Posiada sześć półek i miejsce do przechowywania np. segregatorów lub innych tego typu przedmiotów. Górna półka może być obciążona do 25 kg, czyli ze spokojem można zamieścić na niej drukarkę lub inny biurowy sprzęt. Dzięki takiemu rozwiązaniu można uniknąć niepotrzebnego zagracania biura, a tym samym odbierania pracownikom tak ważnej dla ich komfortu i efektywności pracy przestrzeni.

W co jeszcze wyposażyć open office?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, w open office jest bardzo głośno. Nadmierny hałas z powodzeniem zredukują specjalne ścienne panele lub oddzielające biurka ekrany dźwiękochłonne. W tego rodzaju pomieszczeniach należy również zwrócić uwagę na właściwą wentylację. Spora ilość sprzętu elektronicznego oraz osób przebywających w jednym pomieszczeniu powoduje, że robi się ono duszne i gorące.

Emitowane przez laptopy ciepło skutecznie zmniejszą podstawy chłodzące. Każde biurko pracownika powinno zostać w takie udogodnienie wyposażone. Podstawa chłodząca pod  laptop marki Kensington poza zmniejszeniem emitowanego przez urządzenie ciepła zapewnia maksymalną jego wydajność. Produkt został wyposażony w dwa wentylatory zasilane przez kabel USB, które dają gwarancję odpowiedniego obiegu powietrza ograniczając przy tym przegrzanie komputera i wydłużenie okresu jego eksploatacji.


W open office przydadzą się również, szczególnie w okresie letnim, wentylatory. Wersje na biurko są jak najbardziej właściwe, ale nie każdy może mieć tak blisko siebie nawiew, poza tym  może on przeszkadzać osobie siedzącej obok. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wentylator stojącyModel Slim Sencor SFN 5040BL wyróżnia nie tylko funkcjonalność, ale również nowoczesny wygląd.


Share This Post :

Powiązane produkty

Komentarze

* Imię:
* E-mail:(nie publikujemy)
* Komentarz:
przepisz kod

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.